باز هم در زمان Ø³ÙØ± می‌کنیم؛ ولی آماده باشید Ú©Ù‡ این بار قرار است گذشته را تغییر بدهیم! استودیوی بریتانیایی Cosmonaut Studios در جدیدترین ساختۀ خود یعنی Eternal ThreadsØŒ به‌دنبال ایده‌ای Ø±ÙØªÙ‡ است Ú©Ù‡ شاید قبلاً کمتر سازنده‌ای دست روی آن گذاشته باشد؛ «اثر پروانه‌ای».
داستان بازی در نگاه اول بسیار جذاب Ùˆ خلاقانه به‌نظر می‌رسد؛ دانشمندان در یک زمان نامعلوم در آینده ØÛŒÙ† انجام تØÙ‚یقات مربوط به Ø³ÙØ± در زمان، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند Ú©Ù‡ باعث ورود تشعشعات خطرناکی به جریان زمان شده است. این Ø§ØªÙØ§Ù‚ باعث می‌شود Ú©Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ به‌ظاهر بی‌اهمیتی در گذشته ØªØØªâ€ŒØªØ£Ø«ÛŒØ± قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ تغییر کنند؛ ولی همین تغییرات ناچیز، زنجیره‌وار چنان تأثیری بر خط زمانی گذاشته‌اند Ú©Ù‡ تمام جهان در هم شکسته است. ØØ§Ù„ شما باید به‌عنوان یک مأمور عملیاتی به گذشته بازگردید Ùˆ چند Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ú©ÙˆÚ†Ú© را طوری کنار هم تنظیم کنید Ú©Ù‡ در نهایت جهان نجات پیدا کند. هر چند، بهتر است انتظار یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در یک دنیای بزرگ را نداشته باشید؛ زیرا همان‌طور Ú©Ù‡ Ú¯ÙØªÛŒÙ…ØŒ با «اثر پروانه‌ای» طرÙیم Ùˆ تنها چیزی Ú©Ù‡ نیاز است دستکاری کنیم، چند Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ú©ÙˆÚ†Ú©ØŒ ساده Ùˆ ناچیز در Ø³Ø·Ø ÛŒÚ© پروانه است! در واقع این Ø³ÙØ± در زمان Ú©Ù‡ Eternal Threads تØÙˆÛŒÙ„ شما می‌دهد، Ùقط شامل چند روز از زندگی سادۀ چند هم‌خانه‌ای در یک آپارتمان معمولی خواهد بود. همان‌طور Ú©Ù‡ می‌بینید، ایدۀ ابتدایی بازی بسیار خلاقانه، جذاب Ùˆ هوشمندانه به‌نظر می‌رسد: Ø³ÙØ± در زمان، تغییر گذشته، مشاهدۀ این تأثیر زنجیره‌وار، Ùˆ بررسی عوامل پیچیده Ùˆ Ú†Ù†Ø¯Ø¨ÙØ¹Ø¯ÛŒ در آن. ØØ§Ù„ سؤال این‌جاست Ú©Ù‡ استودیوی مستقل Cosmonaut Studios تا چه‌اندازه در اجرای این ایده موÙÙ‚ بوده است؟
واقعیت این است Ú©Ù‡ Eternal Threads علی‌رغم ایدۀ جذاب Ùˆ داستان هوشمندانه‌اش، روایت٠چندان خوبی را ارائه نمی‌کند. Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ روایی بازی متشکل از سکانس‌های جداگانه‌ای است Ú©Ù‡ به‌ترتیب در طول گیم‌پلی شاهد Ø§ØªÙØ§Ù‚ات آن‌ها خواهید بود. در واقع قالب اصلی قصه‌گویی شباهت زیادی به قسمت‌های بررسی صØÙ†Û€ جرم در بازی The Vanishing of Ethan Carter دارد؛ به Ù…ØÙ„ Ø§ØªÙØ§Ù‚ یک رویداد می‌روید، دکمۀ کیبرد را ÙØ´Ø§Ø± می‌دهید، Ùˆ یک شبیه‌سازی ضبط‌شده از صØÙ†Û€ ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ را می‌بینید Ùˆ به مکالمه‌ها گوش می‌دهید. Ø§ØØªÙ…الاً بزرگ‌ترین مشکلی Ú©Ù‡ در روایت Eternal Threads ØØ³ می‌شود، قطعه‌قطعه بودن٠سکانس‌ها Ùˆ عدم انسجام کاÙÛŒ آن است. قطعه‌های داستان به‌اندازه‌ای از یک‌دیگر جدا هستند Ú©Ù‡ بعد از هر ØØ§Ø¯Ø«Ù‡ ممکن است وسوسه شوید از پشت بازی بلند شده Ùˆ چند روز بعد به‌سراغ ادامۀ آن برگردید. چرا Ú©Ù‡ می‌دانید قصۀ آن هیچ پیوستگی مشخصی ندارد Ùˆ با رها کردن خط داستانی، چیزی را از دست نخواهید داد؛ این موضوع باعث می‌شود Ú©Ù‡ دنبال کردن روایت Eternal Threads کار خسته‌کننده Ùˆ بی‌هدÙÛŒ به نظر برسد. صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ به‌تنهایی دیالوگ‌ها Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات جذابی دارند، ولی تقریباً هیچ Ù¾ÙÙ„ مستØÚ©Ù…ÛŒ بین آن‌ها وجود ندارد Ùˆ سوار شدن بر موج قصه‌گویی بازی کار دشواری است. البته خارج از این سکانس‌ها می‌توانید تعدادی عنصر قصه‌گویی Ù…ØÛŒØ·ÛŒ (environmental storytelling) در گوشه‌وکنار آپارتمان پیدا کنید Ú©Ù‡ شاید اندکی در غوطه‌ورکننده‌تر شدن دنیای آن کمکتان کند؛ مثلاً تعدادی نامه Ùˆ نوشته!
Eternal Threads را می‌توان یک بازی مستقل ماجراجویی Ùˆ walking-simulator دانست؛ با وجود این‌که ویژگی‌هایی از بازی‌های معمایی Ùˆ پازل‌مØÙˆØ± نیز در گیم‌پلی وجود دارد، نهایتاً بیشتر کارهایی Ú©Ù‡ انجام می‌دهید، ØØ±Ú©Øª کردن در آپارتمان Ùˆ تماشای Ø§ØªÙØ§Ù‚ات است. به جملۀ قبل دقت کردید؟ شما ØµØ±ÙØ§Ù‹ «تماشاگر» خواهید بود. در واقع تمام کاری Ú©Ù‡ بازی از شما می‌خواهد، این است Ú©Ù‡ از لیست خط زمانی به‌ترتیب Ø§ØªÙØ§Ù‚ات را انتخاب کنید، به نقطه‌ای از آپارتمان Ú©Ù‡ نشانتان می‌دهد بروید، شاهد یک Ø§ØªÙØ§Ù‚ یا مکالمه باشید، Ùˆ در برخی موارد ØªØµÙ…ÛŒÙ…Ù Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را از بین دو گزینه انتخاب کنید. بنابراین، هستۀ گیم‌پلی بازی مخصوصاً در اوایل قصه Ú©Ù‡ همۀ کارها در ساده‌ترین Ø³Ø·Ø Ø®ÙˆØ¯ قرار دارند، خیلی زود خسته‌کننده Ùˆ تکراری می‌شود. با این وجود تعداد نسبتاً بالای Ø§ØªÙØ§Ù‚ات Ùˆ تصمیماتی Ú©Ù‡ می‌توانید در آن‌ها بگیرید، Ú©Ù‡ به‌ترتیب ØØ¯ÙˆØ¯ 200 Ùˆ 50 تا خواهد بود، باعث می‌شود Ú©Ù‡ جنبۀ تصمیم‌گیری Ùˆ معمایی گیم‌پلی نیز جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد Ùˆ برای ÛŒØ§ÙØªÙ† ترکیب مناسب تصمیمات برای رسیدن به پایان خوب بازی چالش‌هایی جذاب Ùˆ سرگرم‌کننده داشته باشید؛ درست مانند ØÙ„ کردن یک مکعب روبیک.
از طر٠دیگر، گویندگی‌های بازی نیز در Ø³Ø·Ø Ù‚Ø§Ø¨Ù„â€ŒÙ‚Ø¨ÙˆÙ„ÛŒ قرار دارند Ùˆ در طول گیم‌پلی به‌اندازۀ کاÙÛŒ تأثیرگذار خواهند بود. تقریباً تمام روایت بازی به‌وسیلۀ دیالوگ‌ها انجام می‌شود Ùˆ باورپذیر بودن صداگذاری‌ها، مسئلۀ بسیار مهمی است Ú©Ù‡ به‌خوبی پیاده‌سازی شده است. هر چند، بخش صوتی Ùˆ شنیداری در همین ØØ¯ خلاصه می‌شود Ùˆ در کمال تعجب، تقریباً هیچ آلبوم ساوندترک مشخصی در بازی نخواهید ÛŒØ§ÙØª. قطعات انگشت‌شماری Ú©Ù‡ در طول قصه پراکنده شده‌اند هم خیلی زود از یاد می‌روند Ùˆ بعد از اتمام Eternal ThreadsØŒ Ø§ØØªÙ…الاً هیچ موسیقی خاصی به‌جز آهنگ منوی آغازین بازی از تجربۀ خودتان به یاد نخواهید داشت.
ÙØ¶Ø§Ø³Ø§Ø²ÛŒ Ùˆ طراØÛŒ هنری Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ Ø§ØªÙ…Ø³ÙØ± گیرایی دارد Ùˆ Ø§ØØªÙ…الاً برای خیلی از مخاطبین یادآور سریال نام‌آشنای Dark خواهد بود: یک دنیای تاریک، بارانی، مرموز Ùˆ آغشته به ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ ماوراءالطبیعه؛ با این ØªÙØ§ÙˆØª Ú©Ù‡ همه چیز در یک آپارتمان معمولی Ùˆ اتاق‌های متعدد آن خلاصه می‌شود!
Eternal Threads در موتور بازی‌سازی Unity توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ Secret Mode وظیÙÛ€ انتشار آن را بر عهده داشته است. با این وجود، طراØÛŒ ÙÙ†ÛŒ بازی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست Ùˆ به Ø§ØØªÙ…ال زیاد، مشکلات بزرگ Ùˆ تأثیرگذاری در طول تجربۀ خود مشاهده خواهید کرد. طراØÛŒ چهره‌ها Ùˆ کاراکترها با جزئیات Ú©Ù…ÛŒ انجام شده است Ùˆ در بهترین ØØ§Ù„ت می‌تواند یادآور بازی‌های قدیمی پلی‌استیشن 2 Ùˆ 3 باشد. شخصیت‌ها تقریباً face expression Ùˆ ØØ±Ú©Ø§Øª صورت ندارند Ùˆ در هر شرایطی یک چهرۀ ثابت خواهند داشت؛ بدون این‌که ØØªÛŒ پلک بزنند! در واقع طراØÛŒ ÙÙ†ÛŒ کاراکترها بیش از این‌که شبیه انسان باشد، به یک ربات یا عروسک Ø¨ÛŒâ€ŒØ±ÙˆØ Ø´Ø¨Ø§Ù‡Øª دارد. در کنار همۀ این‌ها، Ø¨Ø§ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ Ù…ØÛŒØ·ÛŒ هم جزئیات Ú©Ù…ÛŒ دارند Ùˆ همه چیز در ساده‌ترین ØØ§Ù„ت خود طراØÛŒ شده است. با وجود این‌که دنیای بازی بسیار Ú©ÙˆÚ†Ú© است Ùˆ Ù…ØÛŒØ·â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ معدودی داریم، ØØªÛŒ سایه‌ها، نورها Ùˆ انعکاس‌ها هم مکرراً در جایگاه نامعقول Ùˆ اشتباهی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده‌اند Ú©Ù‡ با اندکی دقت متوجه آن خواهید شد. به‌شخصه تجربۀ چند مورد اÙÙØª ÙØ±ÛŒÙ… هم داشتم Ú©Ù‡ باز هم به‌علت Ú©ÙˆÚ†Ú© بودن دنیای بازی، بسیار دور از انتظار به‌نظر می‌رسید.
Eternal Threads از ایدۀ جذاب Ùˆ هوشمندانه‌ای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده است Ú©Ù‡ می‌تواند Ø´Ú©Ù„ جدیدی از قصه‌سرایی را در رابطه با Ù…Ùهوم Â«Ø³ÙØ± در زمان» به ما نشان دهد؛ ولی ایرادهای ریز Ùˆ درشتی Ú©Ù‡ در عناصر مختل٠آن وجود دارد، اجازۀ یک تجربۀ به‌یادماندنی Ùˆ جذاب را به مخاطب نمی‌دهد Ùˆ اثری نیست Ú©Ù‡ Ø¨Ù‡â€ŒØ±Ø§ØØªÛŒ بتوان به هر کسی پیشنهاد کرد. Eternal Threads بازی بدی نیست؛ ولی شاید بهتر است Ú©Ù…ÛŒ منتظر بمانیم تا در آینده ایدۀ «اثر پروانه‌ای» را در یک بازی قوی‌تر Ùˆ باکیÙیت‌تر نیز تجربه کنیم!
یک دیدگاه